2010-04-15

Handla din mat i en kvalitetssäkrad butik

Välj en butik där du vet att det satsas lite extra på schysst, trygg och säker mat. Nu finns möjligheten att handla i butik som har certifierat sig gentemot nationella branschriktlinjer för hygien i butik. Standarden som heter ”Säker mat i din butik” har tagits fram av Svensk dagligvaruhandel, godkänts av Livsmedelsverket samt ackrediterats av SWEDAC.

Standarden är öppen och branschgemensam vilket innebär att alla livsmedelsbutiker som vill kan bli certifierade.

Certifieringen har en hög trovärdighet då butiker som är certifierade har granskats och godkänts av en ackrediterad, oberoende tredjepart (certifieringsföretag).

Hittills har inget motsvarande funnits i branschen. Förhoppningen är att standarden ska öka kunskapen, skapa trygga rutiner och i förlängningen nöjdare kunder i alla butiker.

Klick HÄR så hittar du din närmsta butik som är certifierade enligt "Svensk standard för livsmedelhantering i butik".

Listan uppdateras kontinuerligt så håll utkik snart kan det finnas en butik närmare dig. Om du inte hittar din butik i listan, ställ krav på att de ska certifiera sig, då brukar det hända grejer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande att se att ICA ligger i framkant. De har verkligen lärt sig något efter den gamla tråkiga skandalen. Nu tycker åtminstone jag att det är skandal att inte en enda Coop-butik är certifierad! Det är dags för de andra kedjorna att vakna och hänga på tåget innan det lämnar perrongen!

Anonym sa...

Det verkar utomordenligt bra med certifierade butiker. Ska kolla varför inte Coop är cerifierade, kanske kör de något annant system.
Själv är jag inte lika rädd som du för bakterier, å andra sidan jobbar jag inte med det dagligdags.
Men jag har alltid förvånats över att vi inte har mer än uppskattingsvis 500 000 fall av matförgiftning/magsjuka perår på grund av dålig mat. Det innebär att var och en av oss riskerar att bli sjuka vart 20:onde år. Inte hela världen tycker jag, såvida vi inte drabbas av listeria, Ehec eller något annat riktigt obehagligt.
Glad Påsk Joakim
Louise
http://louisekonsumentkoll.se

Joakim sa...

Hej, Louise!

Vem har påstått att jag är rädd för bakterier? Jag är nämligen inte alls rädd för bakterier. Vad jag möjligen är rädd för så är det okunskap inom ämnet livsmedelssäkerhet, vilket jag kan intyga att det finns gott om.

Visst det är ju bra att antalet matförgiftningar per år inte är ännu fler men med rätt kunskap skulle matförgiftningstalet lätt kunna vara en tiondel av vad det är idag.

Enligt mitt tycke är 500 000 matförgiftningar per år på en befolkning av 9 miljoner alldeles tokhögt. Resultatet är enorma samhällskostnader i form av produktionsbortfall, sjukvård men även personligt lidande, helt i onödan, pga. okunskap. I en certifierad butik vet man att personalen har rätt kunskap då detta är ett va många krav för att bli certifierad.

Glad Påsk-mat Louise

Anonym sa...

ICA har idag ca 100 butiker som är certifierade enligt deras hemsida. Vi-butikerna har en certifierad butik och fler på gång. Coop har sagt att de ska certifiera sina butiker men de har inte gått ut med när. Hur det ligger till hos Lidl, Hemköp och Willys har jag inte hittat någon info om...