2010-01-23

Några tankar om Landet Brunsås

Program som dessa fyller sin funktion. Bland annat framfördes hemsnickrade teorier där det spekuleras kring varför vår matkultur ser ut som den gör. Lättamt, intressant och ibland lite småroligt.

Bäst var Henrik Schyffert som med ödmjukhet självdistans och självironi fick fram ett skönt budskap som det nog ligger en del sanning i.

Sämst var den blöta filt av förakt som låg över programmet. Förakt för de som är bekväma, som av ointresse väljer att köpa halvfabrikat, som tar genvägar i köket.

Det finns en snobbism här som känns obehaglig. Vi borde alla skämmas hemma i soffan när vi myser av vår fredagstacos. Snobbarna består av en liten högljudd elit med mycket mediautrymme vilka träffsäkert döpts till mattalibaner.

När så den store talibanledaren ger sig på en guacamole som kan köpas i butik blir det hela komiskt obegripligt. Det blir högläsning från innehållsförteckningen som om vi alla vore analfabeter och lite dumma i huvudet. Att många verkar uppskatta smaken, priset och enkelheten då den är en storsäljare verkar bortglömt.

I programmet figurerade Lotta Lundgren, Kjell A Nordström Richard Tellström och Mats-Eric Nilsson, alla synnerligen kompetenta experter inom sina områden. Nästan alla lyckas framföra sina kunskaper utan att blanda in sina egna personliga värderingar. Nästan, alltså.

Att det sedan påstås en massa saker i programmet som troligen inte överensstämmer med verkligheten bör tas med en skopa havssalt. Exempelvis tror jag inte för ett ögonblick på att svensken likställer tacos med mexikansk mat. De flesta tycker nog bara att det är gott, enkelt och mysigt. Och jag ser inga som helst fel med detta.

Lämna gärna en kommentar HÄR.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Filmen funkar fint... Håller med om att mat-elitismen håller på att gå för långt. Om alla bara ska äta det bästa och finaste kommer inte maten att räcka till till slut. Så länge folk njuter av sina svennebanan-tacos så kan de väl få göra det utan att nån matsnobb ska säga åt dem att det är fel...

Jessika sa...

Hej!

Tack för ditt besök och kommentar som gjorde att jag hittade in till en intressant blogg!

Ah, jag tillhör kanske matsnobbarna - för om det t.ex inte finns avocado blir det ingen guacamole, då färdiglagad inte är ett alternativ. Fast om andra vill mumsa i sig färdiglagat så är det deras val. Men jag avstår helst. Däremot om de tror att det är hälsosam mat är det värre...

Ha en bra kväll!

//Jessika

Kajsa Bergman Fällén sa...

Det som Mats-Eric Nilsson (som väl är den främste av "mattalibanerna") sätter fingret på är ju just att man säljer något som inte är det man påstår att det är. Jag upplever inte att han är särskilt fascistisk i övrigt. Jag vill faktiskt inte betala dyrt för en guacamole (dip eller inte) som inte innehåller avocado. Det tycker jag är lurendrejeri! Särskilt som innehållsförteckningens bokstäver är så extremt små så det knappt går att läsa, åtminstone inte om man är lite äldre.

Och ärligt - hur jobbigt är det att mosa en avocado och krydda lite? Tar inte mkt längre tid än att öppna den där burken (vars innehåll ändå smakar skit, om jag får säga vad jag tycker).

Det jag som konsument vill veta är att det jag köper verkligen är det jag tror att det är. Det är inte så himla kul att behöva läsa igenom innehållsförteckningarna när man står i affären en sen eftermiddag med en trött och hungrig unge (lika trött och hungrig själv). Står det "bakad med äkta smör" ska det ta mig tusan vara bakad med äkta smör och inte 5% äkta smör och 95% olja, vilket var fallet med en ask pepparkakor jag köpte för nåt år sen. Lurendrejeri helt enkelt.

Det finns stora ekonomiska intressen i det här naturligtvis som vinner på att vi "inte ska gå på mattalibanernas bluffande".

När det gäller att laga mat snabbt "från grunden" är det inte särskilt dyrt eller svårt. Koka lite pasta och blanda i någon god ost, tomater, oliver t.ex. Eller woka nåt. Går lika snabbt som att laga Mamma Scans och koka makaroner.

Själv vill jag som sagt veta att jag får det jag vill ha när jag betalar. Jag är inte särskilt petig med mat, äter gärna falukorv, fiskpinnar och pulvermos, men då vill jag inte att någon ska lura i mig att det är något annat än den skitmat det är :-)

Joakim sa...

Du skriver att: ”du vill inte behöva betala dyrt för en guacamole (dip eller inte) som inte innehåller avokado” Det behöver du ju inte heller. Men andra kanske är beredde på att göra detta så projicera inte dina egna intressen och tyckande på alla andra. Du är fri att handla vad du vill likt alla andra – hoppas jag.

Apropå att texten är liten läs mitt tidigare inlägg om detta här: http://hygienkonsult.blogspot.com/2009/12/far-mat-markas-hur-som-helst.html

Smaken är som baken apropå ”skit”. Så återigen bara för att du hellre mosar en avacado kanske andra vill göra annorlunda. Det kan väl de få göra likväl som du får göra som du vill i ditt kök?

Håller med om att ordet ”Äkta” (apropå dina pepparkakor) inte ska användas som livsmedelsmärkning då detta är att betrakta som vilseledande.

Att det finns ekonomiska intressen är helt riktigt. Och lyckas inte industrin uppfylla konsumenternas önskan så är de ett minne blott. De så kallade marknadsdagarna styr upp det på detta vis så det behöver du inte oroa dig för.

Snälla de som vill laga Mamma Scans köttbullar med kokta makaroner kan väl få göra detta? Hur du gör i ditt kök skiter jag i liksom du borde göra med hur andra gör.

Håller med om att livsmedelsmärkning noga ska styras upp så vi inte blir lurade. Läs även det andra jag skrivet om E-nummer på min blogg då jag inte ser detta i svartvitt.

Anonym sa...

Bra att det görs program i ämnet men det känns som en blaskig buljong, lite för lite substans och smak, mycket för mycket tjatiga lustigheter samt synpunkter som upprepas lite för många gånger. Och en liten fundering. Det kanske inte finns någon mat som är bara "svensk" men det kanske är samma sak med "italiensk" och "mexikansk"?

Kajsa Bergman Fällén sa...

Men tycker du att det är att projicera "mina egna intressen" att tycka att det minsta man kan begära är att något man köper innehåller det som det utger sig för att innehålla?

Guacamole "dip" smakar inte något som ens är i närheten av äkta guacamole. Klart falsk marknadsföring och rena luret.

Människor har vant sig vid de konstgjorda smakerna. Anledningen till att färdigmaten kunde få fotfäste var väl så god som någon, det underlättade för kvinnorna och de hade tid att försörja sig också. Vi har ju i många fall glömt hur mat ska smaka och se ut. Den riktiga maten alltså, inte de falska kopiorna.

Jag äter gärna färdigköttbullar, det skriver jag ju också (fast korv då :-)), inga problem. Jag kan tycka att det är ganska gott MEN som sagt, jag vill gärna veta vad jag äter och att det ska marknadsföras schysst. Jag vill kunna välja. Det ska vara lätt att välja.

Folk får gladeligen äta precis vad de vill, det gör jag också men att säga att det är krångligt och svårt att undvika att äta färdigmat är att ljuga.

Jag är inte ens särskilt petig med E-nummer för den delen. Men som sagt, jag vill inte bli överöst med budskapet att det är svårt att laga mat utan tillsatser eller lurad av falska budskap på förpackningarna.

Joakim sa...

Kajsa: Tack för din kommentar. Kul!

Vad jag förstår har du liksom jag lyckats undvika denna guacamole. Kanske kan det förhålla sig som så att även andra klarar av att göra samma aktiva val. Eller är de andra för dumma för att klara samma sak? En sak är given. Om kunderna inte uppskattar produkten (smak osv.) så försvinner den från marknaden. DET eftersträvar självfallet ingen livsmedelsproducent.

Du skriver:
"Människor har vant sig vid de konstgjorda smakerna."
"Vi har ju i många fall glömt hur mat ska smaka och se ut. Den riktiga maten alltså, inte de falska kopiorna."

Det finns ingen som helst vetenskaplig grund för att dessa påståenden överensstämmer med verkligheten. Om det alls går att undersöka saken vetenskapligt då "konstgjorda smaker" och "hur mat ska smaka och se ut" är högst personligt.

Håller med om att det ska vara lätt att välja och även jag vill veta vad jag stoppar i munnen. Och detta är superlätt om man gör mat från grunden med råvaror. Om man väljer halvfabrikat är även detta lätt då alla ingredienser finns redovisade i innehållsförteckningen. De dyrare artiklarna har ofta bättre råvaror medan de billigare ofta har ett sämre innehåll. Idag har jag den stora förmånen att kunna välja de dyrare alternativen. Andra har inte den möjligheten varför även de billigare artiklarna fyller sin funktion.

Eftersom debatten går hög undrar jag många gånger vilka råvaror som anses saknas i butik för att kunna göra mat från grunden?

Ha De Gott / Joakim

Tommy sa...

Jag pratade en gång med en man som jobbade med slamsugning, d.v.s tömma septitankar o.s.v.

Han sade: De som säger att något smakar som skit och menar att det smakar illa vet inte vad de pratar om, för skit smakar inte någonting.

Jag valde att inte penetrera djupare ämnet eftersom jag insåg att han, om någon, visste vad han pratade om. Sedan dess har jag försökt tänka på att inte påstå att något smakar skit utan jag har försökt hitta faktiska smakupplevelser. Ibland har det till och med lett till att något jag tidigare tyckte smakade illa blev gott när jag började analysera smakerna.

Så mitt egna lilla inlägg i matdebatten är att jag tycker att de som säger att något smakar skit gör det lätt för sig och försvårar konstruktiv diskussion om maträtten ifråga. Som om de vill gå genvägen att få sista ordet direkt, utan att behöva kämpa för det. Ett lämpligt svar till de som hävdar att något smakar skit bör vara en motfråga om hur de vet det. Mannen som jobbade med slamsugning visste det, hans åsikt om skit kan man därmed respektera.

Tommy

öh.... sa...

Varför blir folk upprörda över att det finns ett, för stunden trendigt, intresse för mat lagad på klassiskt vis, på bra råvaror, utan tillsatser? Att några vill äta mat med fokus på smakupplevelser betyder ju inte det att andra ska få fortsätta stoppa i sig industri mat.

Det är inte konstigare än att kvällstidningar fyller mångas tidningsbehov, men inte allas.

All inclusive charter är det perfekta resandet för många, men inte alla.

Löpband är ett perfekt träningssättet för många, men inte för alla.

Joakim sa...

Öh: Kloka ord där. Jag kunde inte sagt det bättre själv. Var och en ska få göra sina egna val. Nu finns det dock en elitism här som försöker bestämma vad som är rätt respektive fel eftersom vi som inte ingår i denna elit är för dumma för att göra egna aktiva val. Det tycker jag känns rätt så ofräscht, rent obehagligt.

Har du sett någon liten elit med mycket mediautrymme försöka förbjuda kvällstidningar, löpband eller för den delen all inclusive resor och kallat den industri som står bakom dessa fenomen för allsköna skällsord? Nä, jag tänkte väl det.

Läs även gärna det jag svarat andar kommentarer här ovan så förstår du att vi tycker likadant.

Kaktusblomman sa...

Det är fritt val för alla vad man vill äta och hur mycket pengar man vill lägga på mat och sin hälsa i övrigt. Att jag lagar mat från grunden är därför att jag rädd om min hälsa och känner att jag mår bra av det. Dessutom smakar det mycket bättre också.

Jag vill heller inte bli lurad av producenter som har vilseledande marknadsföring på sina förpackningar.Varför ska jag betala för en massa kemiska tillsatser jag inte har bett om, när jag ska köpa mat?

Det verkar som om Brunsåslandet trampat på en öm tå? Har du några bindningar till livsmedelsindustrin?Du är själv ganska självgod och har en överlägsen attityd till dem som tycker annorlunda.

Joakim sa...

Hej, Katusblomman.

Tack för din kommentar. Kul!

Trist om du uppfattar mina mitt bloggande som självgott och överlägset, det är inte min avsikt, förstås. Men nu när jag blivit varse detta ska jag försöka skärpa mig.

Tråkigt att du känner dig lurad av vilseledande marknadsföring och att du betalar för tillsatser som du inte bett om, när du handlar mat. Nu var det visserligen inte det som mitt blogginlägg handlade om men även jag ogillar att bli lurad.

Kul att du lagar mycket mat, du är säkert en ypperlig kock. Jag är själv likadan då jag tycker det är skojigt med matlagning. Ja, rent av rogivande.

Några bindningar till livsmedelsindustrin har jag inte förutom att jag varje vecka handlar mat. Vad kommer det sig att du frågar?

Läs gärna de svar jag gett på kommentarer här ovan så ser du att vi egentligen tycker väldigt lika.

Ha De Gott / Joakim

Anonym sa...

Vi har ju den fantastiska yttrandefriheten i Sverige. Men just nu tycker jag att massmediadrevet mot livsmedelsindustrin är lite onyanserat. Man försöker få medelsvensson att tro att alla livsmedelstillsatser är av ondo och rent utav skadliga för oss. Livsmedelsindustrin målas upp som en ond och stor apparat som bara är ute efter att lura konsumenten så mycket som möjligt. Handeln sätter press och vill bara sänka priserna på maten. Livsmedelsverket anklagas för att vara tillsatsfrämjare och i maskopi med industrin. Ja, exemplen är många just nu på att massmedia går för långt. Vem ska en gång ta på sig att granska journalistkåren? Vad har de för belägg för allt de skriver?

Varje konsument kan faktiskt göra ett aktivt val. Om nu en produkt är billig, dålig och konstgjord så är konsumentens makt den största. Sluta köp produkten!

Själv har jag inte förstått om landet brunsås är humor eller allvar. Så fort de kommer in på en allvarlig fråga så tramsar Haag och Schyffert bort det. Programmet vilseleder sveriges konsumenter eftersom de inte definierat sitt syfte. Ska de informera eller bara skoja till det lite? Vad är sanning och vad är ironi?

Anonym sa...

This link provides information on how to reach state insurance regulators that can help to provide state-specific information relating to car, homeowner, ... http://insuranceinstates.com/ohio/Lancaster/Jim%20Fox%20State%20Farm/43130/