2010-11-08

Vad menar Mats-Eric Nilsson?

I en artikel i Svenska Dagbladet ondgör sig Mats-Eric Nilsson över att många hårdostar ytbehandlas med natamycin. Istället för ytbehandling av natamycin förordar Mats-Eric Nilsson att man tvättar ostarna med sprit för att undvika mögel på ytskiktet. För sprit, alltså etanol (E 1510) är ju naturligt och något så otroligt hälsosamt, eller inte, tänker jag.

Natacymin bildas av bakterien Streptomyces natalensis och skyddar mot angrepp från ett flertal jäst- och mögelsvampar. Natamycin har genomgått en ingående toxikologisk bedömning 2001 av FAO/WHO:s organ för säkerhetsvärdering (JECFA) och befunnits vara säker från hälsosynpunkt.

Sedan påstår Herr Nilsson att ost från opastöriserad mjölk ”ger dem ett skydd mot oönskade bakterie- och mögelangrepp.” Så Listeria eller för den delen brucellabakterier är inga oönskade bakterier? Dessa kan främst förekomma i opastöriserade produkter.

Listeria kan förorsaka blodförgiftning (sepsis) eller hjärnhinneinflammation och vid graviditet kan det sluta i abort/dödfött barn eller i svår sjukdom hos det levande födda barnet. Exempelvis så orsakade opastöriserade franska ostar allvarliga listeriainfektioner för några år sedan

Brucellabakterier orsakar långdragna, återkommande feberperioder (undulerande feber), huvudvärk, muskelvärk och trötthet. Sjukdomen kan, om den inte behandlas, pågå under många månader och kompliceras av bl.a. led- och skelettinfektioner, hjärtmuskelinflammation samt hjärnhinneinflammation. Dödligheten hos obehandlade fall är ca två procent.

8 kommentarer:

David sa...

Kan du förklara lite mer vart du vill komma? Mer antibiotika i maten? Förbjud opasteuriserade ostar?

Det känns lite som katten kring het gröt.

Joakim sa...

David: Katten kring het gröt? Det var ju synd då jag hoppades att det framgick att jag enbart vill att saklig och korrekt information går ut till läsarna. Vilket jag har en vag förhoppning om att jag med mitt inlägg har kunnat bidra till. Jag tar ingen ställning utan informerar ren fakta sedan får var och en tolka informationen som man själv önskar.

Jag äter själv ostar som är gjorda av opastöriserad mjölk men då gör jag det fullt medveten om att det kan innebära en risk. Jag tar en medveten risk, gör ett medvetet val som jag tycker fler eller så många som möjligt ska kunna göra.

Sedan var du får detta med antibiotikarester ifrån får du själv förklara.

David sa...

Hej konsulten!
Kommentarer på Sanna Raymans ledare?
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/peta-mindre-i-maten_5825301.svd

Joakim sa...

David: Och varför skulle jag på beställning från anonyma kommentatorer börja recensera vad ledarskribenter skriver? Hade jag varit en journalist med vass penna hade jag kanske kunnat leva som recensent men så är nu inte fallet varför andra får ägna sig åt detta.

Ha De Gott / Joakim

FiaFit sa...

Hjälp! Är hypokondriker. Måste genast härifrån ;-)

David sa...

Joakim: Jag förstår inte riktigt varför du har en blogg med kommentatorsfunktion om du ska reagera på det viset på ett välment ämnesförslag från en av dina intresserade läsare.

Joakim sa...

FiaFit: Hoppas du snart är tillbaka, min mening är inte att skrämmas..... Bu!
David: Sant.

Anonym sa...

Hej!
Jag läser mitt sista år på utbildningen nutrition och livsmedelsvetenskap på linnéuniversitetet och håller på att göra ett HACCP-arbete för tillverkningen av prsätost hos Arla. Jag håller just nu på att undersöka och diskutera process-stegen och hittade ditt inlägg om natamycin 2010-11-08 och fann det intressant. På Arla ytbehanlas osten med 70 %-ig etanol och jag undrar ifall du anser att det skulle vara bättre att behandla den med natamycin och i så fall varför. Jag hittade på en sida på nätet: http://www.kfvast.se/templates/page.aspx?id=330 att det skulle kunna leda till antibiotikaresistens. Enligt Arlas och de flesta andra livsmedelstillverkares tillsatspolicy vill de ju ha så lite E-nr som möjligt trots att de ibland kan vara bättre ur produktsäkerhetssynpunkt. Jag vore mkt tacksam för svar så att jag kan få till en intressant diskussion i mitt arbete. Om du har tid och lust får du gärna höra av dig till mig via mail: yw22ak@student.lnu.se.

/Mvh Ylva