2010-11-05

Efter tio - vilseledande eller upplysande

I programmet efter tio på TV4 har de haft som tema vår gemensamma mat. Detta har varit synnerligen intressant att följa.

Först var jag sugen på att skriva ett långt blogginlägg men lämnar nu istället debatten öppen och fri varför jag hoppas på många kommentarer på de citat här nedan som jag hämtat från den efterföljande
chatten med Carola Magnusson och Camilla Sparring.

Är uttalandena nedan vilseledande eller upplysande?

”Petra: Hej. Jag försöker hitta ett pålägg (skinka, salami, leverpastej mm) utan E250 eller falukorv. Har hört att E250 inte är så bra för kroppen. Hur kan jag undvika detta för min familj?"
CAROLA MAGNUSSON: E250 sorbinsyra är starkt ämne som jag tror KRAV-tillåter även i sin chark, så den är svårt att undvika. det blir lättare att avstå från skinka."

"elisabeth: Jag upptäckte för ca 10 år sen att jag är allergisk mot färgämnen, alltså kemiskt framställda färger. Är det vanligt? Kan inte äta färgat godis eller läsk och inte heller färdig mat då de ofta innehåller färgämnen.
CAROLA MAGNUSSON: När jag var lite blev jag allergisk mot färgämne i glass och svulnade upp katastrofalt i ansiktet. Jag tror att det är vanligt med allergier mot färgämnen och många andra tillsatser."

"karl: I charkprodukter finns ju tillsatser nitrit som finns till för att förhindra så att man inte skall få botulism som är ett mycket starkt gift. Så en del tillsatser kanske skall få finnas?
CAROLA MAGNUSSON: Denna baktierie kommer alltid upp som motvikt till att vi ska ha tillsatser, konstigt. Bottulinum är väl vad jag vet inte så vanlig eller? Har också hört att den växer till i slutna rum vilket vakkumförpackning är. Nitrit är dessutom en känd cancerogen tillsats Henrik och Carola.”

Aftonbladet, Livsmedelsbloggen och Dalarnas Tidning om samma sak.

2 kommentarer:

David sa...

Att klumpa ihop "tillsatser" gör debatten dimmig.

Man kan dela upp dem i
* Spädtillsatser. Potatisflingor etc
* Hållbarhetstillsatser. Konserveringsmedel, nitrit etc
* Smakförstärkare. Natriumglutamat, Jästextrakt etc
* Egenskapstillsatser. Färgämne, konsistensgivare, surhetsreglerande medel etc
(fler?)

Hållbarhetstillsatser är väl de minst kontroversiella. Även om jag själv undviker att köpa grejer med tre eller fler konserveringsmedel.

Spädtillsatser tyder på att bönräknare har haft mer kontroll över produktens utformning än gastronomer.

Smakförstärkarna är gastronomernas räddning när bönräknarna spätt ut produkten. Glutamat är inte farligt och finns naturligt i många produkter. Bör dock undvikas i halvfabrikat då glutamat i sig är en grundsmak som kan interagera med andra ingredienser eller vin.

Egenskapstillsatserna är väl mer okej i vissa produkter än i andra. De har inget att göra i "naturliga" produkter som ost, skinka, smör eller liknande. Å andra sidan kan de vara nog så spännande ingredienser i molekylär matlagning.

Gustav Erikson sa...

Nitrit KAN vara skadligt ihop med askorbinsyra då det vid stark upphettning KAN bilda nitrosaminer som är cancerframkallande. Tillagar man sina charkprodukter på ett normalt sätt så är detta inget problem då det är när produkterna blir brända som detta händer.

En studie från 2008 av nitrit som Karolinska institutet genomfört visar dessutom att nitrit är mycket nyttigare än vad man tidigare trott.

http://www.nordisknutrition.se/artiklar/4-08/NN4_s32_nitrat_nitrit.pdf