2010-06-19

Möjlig orsak till höga bakteriehalter i korv

I media publiceras en analys av varmkorv beställd av Testfakta utförd av Eurofins i franska Nantes. Syfte med analysen var att visa på skillnader i näringsvärde, salthalt, bakterieförekomst, och eventuella spårämnen av flamskyddsmedel.

I nyhetsapporteringen läggs fokus på att det fanns spår av flamskyddsmedel i alla korvar. Visst detta är oroande men enligt Per-Ola Darnerud, toxikolog på Livsmedelsverket är de uppmätta halterna inte anmärkningsvärda eller farliga i sig.

För en hygiennörd som mig själv är det långt mer intressant att en av de totalt åtta testade fabrikaten innehöll en stor mängd bakterier. I Änglamarks ekologiska grillkorv hittade laboratoriet hela 110 miljoner bakteriekolonier vilket vida överstiger gränsvärdet för vad som är tjänlig föda.

Om det rör sig om matförgiftningsbakterier är dessa korvar direkt hälsovådliga, i synnerhet när denna produkt riktar sig till barn. Därför bör tillverkaren återkalla de batcher som har för höga bakteriehalter.

De andra fabrikaten som testades var Eldorado, Enebacken, Euroshopper, Hemköp, ICA, Lithells, Scan Hot Dog vilka alla uppvisade mindre än 10 000 bakteriekolonier, vilket är godkänt.

Jag har inte hunnit kolla upp detta ännu (återkommer när jag gjort detta) men troligen är Änglamarks ekologiska grillkorv den enda av de totalt åtta testade fabrikaten som inte innehåller några konserveringsmedel (E200-E297, E1105). Denna teori stämmer bra överens med mitt förra inlägg nedan som tog upp en studie där det visade sig att en minskad mängd konserveringsmedel kan ge farligare mat.

Där med inte sagt att man måste proppa korvarna fulla med konserveringsmedel. Däremot måste man vara medveten om de extremt höga hygienkrav som krävs i en produktion där barriärer mot matförgiftningsbakterier, som konserveringsmedel har minskats eller helt plockats bort.

Andra medier om samma nyhet: Helagotland AB SvD Nyhetskanalen Helagotland GP Piteåtidning Metrobloggen NLT SR norrteljetidning vk ot ece bohuslaningen grillkorv test testfakta sydsvenskan AB2 . Fast alla med flamskyddsvinklingen.

Uppdatering:
----------------------------------
Enligt Allt om barn innehåller Änglamarks ekologiska grillkorv mindre nitrit - oklart varför - än vad som är vanligt. Nitrit (E 250) är bakteriehämmande, speciellt mot farliga bakterier.

Inga andra konserveringsmedel används i Änglamarks ekologiska grillkorv. I många av de andra fabrikaten är det vanligt med bland annat natriumacetat (E 262) som är ett konserveringsmedel.

HÄR är hela testet i tabellform (pdf).

5 kommentarer:

Tommy sa...

Hur är det med medwurst och salami? Det måste väl rimligtvis vara en viss skillnad på korv som ska förbrukas direkt vid grillen och sådan korv som kan förväntas ligga uppackad i kylen några veckor innan den är helt förbrukad.

Tommy

Joakim sa...

Tommy: Nu förstår jag inte din fråga riktigt. Även grillkorv kan ju ligga i kylen ett tag innan den används. Grillkorv liksom medwurst och salami är värmebehandlade produkter alltså det är inte rått kött. Det går inte att dra några paraleller utifrån testen på grillkorv då det rör sig om helt olika produkter. Som äpplen och päron.

Joakim sa...

På en annan sajt har någon som kallar sig VG skrivit följande:

”Citera Joakim Färdig, från ovannämnda hygienkonsultblogg, "I Änglamarks ekologiska grillkorv hittade laboratoriet hela 110 miljoner bakteriekolonier vilket vida överstiger gränsvärdet för vad som är tjänlig föda" Antar att en hygienkonsult går igång på 110 miljoner bakteriekolonier, men att antyda att korven är otjänlig föda är att ta i! Fortsätter: "Om det rör sig om matförgiftningsbakterier är dessa korvar direkt hälsovådliga, i synnerhet när denna produkt riktar sig till barn. Därför bör tillverkaren återkalla de batcher som har för höga bakteriehalter." Vilken pinsam kvällstidningsjournalistik att börja med "om". Enbart för att skrämma svenska konsumenter från ekologiska varor, framför allt barnfamiljer.”

På detta svarar jag som följer:

Hej, VG!

VG, har du läst hela mitt inlägg? Uppenbarligen inte. Om du läser slutklämmen på inlägget framgår vad som avses. Dessutom ville jag ge en annan vinkling av undersökningen än vad media gjorde. I media hamnade allt fokus på spår av flamskyddsmedel.

Enligt de riktlinjer som finns så ÄR mat med dessa bakteriemängder otjänligt som föda och får således inte säljas, det är alltså inget som jag själv har hittat på.

Och självfallet använder jag mig av ”om” när jag inte vet vilken typ av bakterier det är frågan om.
Och nej jag ”går inte igång” på bakterier utan på helt andra grejer som jag här inte tänker förtälja. Däremot vore det väl märkligt om jag INTE skrev om bakterier i en blogg som heter Hygienkonsult?

Och nej igen jag har definitivt inte ambitionen att skrämma bort svenska konsumenter från Ekologiska varor. För det första vore det förmätet av mig att tro att min blogg gör skillnad. För det andra äter jag själv gärna ekologiska varor vilket du hade märkt om du läst min blogg.

Ha De Gott / Joakim

Gustav Erikson sa...

"Grillkorv liksom medwurst och salami är värmebehandlade produkter alltså det är inte rått kött."

Nu är det väll så att salami av högre kvalitet är inte värmebehandlad. Italienarna eller Ungrarna tror jag inte värmebehandlar sina juveler. Medwurst må ju så vara i sverige men att dra en parallell till grillkorv tycker jag känns lite att generallisera.

Joakim sa...

Gustav: Stämmer väldigt bra allt det du skriver. Så tack så mycket för förtydligandet.

Ha De Gott / Joakim