2009-07-07

Kursutvärderingar - en guldgruva

Som ni märker står bloggen rätt still här just nu. Blir ju ett naturligt resultat av att jag just nu inte kör så många utbildningar. Och intresset för mitt pappersgöra är troligen lika svalt från er som från mig själv.

Ska ut på ett par säljresor i sommar. Ska bland annat träffa ett par Holländare. Mer än så kan jag just nu inte säga.

Fick min debattartikel publicerad på Newsmill som du kan läsa HÄR. Nu har över tvåhundra personer läst debattartikeln vilket är jättekul. Kul då jag inte har ambitionen att skriva rätt ut i tomma intet. Tråkigare är att debatten vägrar ta fart. Kommentarerna gapar tomt. Troligen skrev jag inte tillräckligt provocerande för att dra igång en debatt. Fast det är emot min natur att provocera för att väcka uppmärksamhet och skapa debatt. Det får andra hålla på med.

Gick igenom detta halvårets kursutvärderingar och kom fram till lite siffror. Hittills i år har jag utbildat:

- 115 stycken handlare.
- 880 stycken butiksanställda.
- 460 stycken från restaurang och hotellkök.
- 90 stycken från övrig verksamhet.

En sammanställning av kursutvärderingarna visade det glädjande resultatet att J.F. Hygienkonsults utbildningar fick följande medelbetyg halvåret 2009 (på en femgradig skala):

- 4,86 i medelpoäng av nöjdhet med utbildningsledarens insats.
- 4,51 i medelpoäng av nöjdhet med utbildningen som helhet.
- 4,44 i medelpoäng på hur användbar kursen är i kursdeltagarnas praktiska vardag.

Finns fler siffror men det räcker nog så. Detta är troligen kalla tråkiga fakta att läsa för er. Undra kan man göra varför jag då publicerar dessa fakta. Vem skulle annars göra det, tänker jag. Visst sedan är det någon slags reklam. Varför skulle jag försöka sticka under stol med det.

Nu håller jag på att fånga upp det som kan bli bättre inför höstens utbildningar. Allt kan alltid bli bättre och där är kursutvärderingarna en guldgruva.

2 kommentarer:

david sa...

Här har du ett uppslag: vad säger du om detta?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/stopp-for-fralsningsarmens-bullforsaljning-1.909356

Joakim sa...

Tack för tipset.

Ja du, vad säger du själv?