2009-04-26

Batteriladdare

För mig är det helt nödvändigt att ladda batterierna när det är helg. Grillning, kubb och umgänge i Slottsskogen en varm lördagseftermiddag är ett utmärkt sätt att göra just detta.



Medan vi spelade kubb satte sig en helt okänd tjej på vara filtar. Detta tyckte vi alla var ett synnerligen märkligt beteende.

Jag gick fram och frågade om hon visste var hon befann sig och hur hon mådde. Svaret jag fick var som väntat osammanhängande. Jag konstaterad att hon var helt borta. Vi lät henne sitta kvar. Jag plockade dock på mig alla mina värdesaker. Helt plötsligt öppnade hon en av våra öl. Det var inte mina så jag lät ägaren agera. Han var så snäll så han kläckte följande mening:

- Det var våra öl det ja. Det hade inte gjort något om du frågat först. Men sitt kvar du och drick upp ölen. Nästa gång frågar du dock.

Efter en liten stund åkte en av ölen ner i hennes handväska. Då fick vi nog. Ägaren av ölen agerade igen.

- Nu såg ju vi att du plockade ner öl i handväskan. Därför gör du som såhär. Lägg tillbaka ölen och sedan får du ta och gå härifrån. Vi var snälla och lät dig sitta här. Det förtroendet missbrukade du genom och börja stjäla från oss. Så gör man inte. Därför får du nu lov att gå.

Hon plockade upp ölen bad om ursäkt och gick. Märkligt. Imponerad är jag av mina vänners lugna snällhet.

Inga kommentarer: