2009-03-01

E-nummer är klimatsmart

Utan de tillsatser som förlänger hållbarheten skulle matsvinnet öka markant. Svinn är miljösvineri. Som aktiv miljövän som lever singelhushåll är jag tacksam över att min påläggsskinka har en hållbarhet på 1 månad. Utan tillsatser skulle jag få slänga mycket av den mat jag inhandlat. Och jag är inte ensam utan Sverige består av många singelhushåll. Vän av ordning kanske nu tycker att det ju går bra att frysa in det mesta. Alla som kan lite fysik vet att det går åt mängder med energi för att frysa in mat. Detta är således ingen bra klimatlösning.

Att sedan stora processindustrier är betydligt mer energieffektiva än många små vet alla.

Läs mer om detta ämne och lämna gärna en kommentar genom att klicka HÄR.

ab ab2 ab3 mat e-nummer e250 forskning livsmedel/ e-nummer livssmedelstillsatser tillsatser natriumnitrit e250 E-ämnen botulinumtoxin newsdesk hd svd svd2 dn 2 3 4
intressant dn5 dn6 svd svd2 svd3 svd4 svd5 svd6