2009-02-24

Ostron

Åket tåg igår. Två stolsrader längre bort satt en kvinna och en man och diskuterade. Förstod omedelbart att de inte kände varandra från början utan tagit kontakt på tåget. Svårt att beskriva men det går att läsa av sådant.

Ibland kunde jag höra ett par ord eller två från deras diskussion. Vid ett par tillfällen hörde jag ”ostron” och mina öron blev än större än vad de redan är. Ni som följt bloggen vet varför. Ni andra får läsa HÄR.

Mannan gick av en hållplats innan mig. Jag funderade både en och två gånger om jag nu skulle våga mig fram för att erkänna att jag tjuvlyssnat på deras samtal. Allt för att fiska information om ostron. Jag vågade mig fram.

Joakim: Hrm jo hej jag heter Joakim och jag råkade höra att ni här innan pratade om ostron.

Tågkvinna: . . .

(just här känner jag mig som en idiot och funderar på att lägga benen på ryggen)

Joakim: Det kanske inte är så artigt att tjuvlyssna men jag och några vänner ska provsmaka ostron och du kanske vet mer än oss. Jag skulle i så fall vara mycket tacksam för all hjälp.

Tågkvinna: Jaha nej, nej det är ingen fara. Ha, ha vad kul. Sätt dig ner.

Det visade sig att vi hade mycket gemensamt. Vi hade ett jättetrevligt samtal. Hon visade sig vara företagare som driver NK Delikatess i Göteborg. Vi pratade om mat i allmänhet och ostron i synnerhet.

Det slutade med att jag och mina vänner blev inbjudna på en ostronprovning på NK delkatess. Men jag blev också tipsad om European Oyster Opening Competition 2009 som jag och mina vänner lämpligt besöker innan själva provsmakningen. Detta ska bli mumma.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi har en liten krock i Jönköping så vi får ta en liten diskussion om hur vi gör med ostronprovningen.

Årsmöte i whiskyklubben är svårare att byta bort än ljusstöpning.

Ostronsidan var inte helt lätt att navigera i och söka eftertraktad information, men det verkar intressant att boka en egen liten Guinness/ostron-kurs. Guinness kanske faktiskt äntligen är god tillsammans med ostron. Ensamt känns Guinness mörkt vattnig och överreklamerad.

Tommy