2008-12-13

Anekdot

Kom att tänka på en gammal anekdot som ännu idag roar mig.

Det var en utbildningsdag. Eller halvdag för att vara korrekt, där jag i vanlig ordning föreläste. När jag stod där framme och pratade kunde jag inte undgå att det var en ovanlig munter grupp med kursdeltagare. Det fnissades och tisslades. Många log ovanligt sött mot mig. Jag tog detta som en intäkt på att de tyckte detta med livsmedelshygien var jäkligt roligt. Lika roligt och intressant som jag själv tycker att det är. Fast lite konstigt var det allt. När jag drog ner duken passade jag på att diskret kolla gylfen. Allt var ok.

När kursen var avslutad gick jag nöjd genom staden. Då upptäckte jag min spegelbild i ett skyltfönster. Fast vänta nu det där är ju inte jag, tänkte jag. Jo, det är det ju men håret står milt uttryckt på ända. Då hade jag på morgonen glömt att fixa till håret efter att jag hade applicerat vax i håret. Håret stod följaktligen rätt upp och jag var ganska långhårig vid denna tidpunkt. Då slog det mig varför alla var så roade under kursen. Jag föll ut i ett gapskratt där mitt ute på stan. Jag fann det hela väldigt komiskt. En snubbe tittade förskräckt på mig där jag på trottoaren stod och flabbade för mig själv. Den rädda blicken från honom var inget annat än en idiotförklaring. Detta gjorde ju saken bara ännu roligare så jag småskrattade hela vägen hem.

Ungefär så här såg jag ut. Inga likheter för övrigt.

Inga kommentarer: