2008-10-05

Checklista

Jag har inte speciellt stora krav på hotellen när jag ligger ute. Kommunisthotellet var helt okey för mig. Godkänt sköna sängar. Rena sängkläder. Spår av tidigare gäster är för mig känsligt som hår i golvbrunnen till duschutrymmet. Här var de sanitära utrymmen rena. Möjlighet till ordentlig mörkläggning. Hyfsat tyst utanför då jag gillar att sova med öppet vädringsfönster. Allt uppfylldes. Jag sov mycket gott. Däremot. Utspädd apelsinjuice - till en sådan grad - att den är oigenkännlig. Det är inte okey.

Konferensanläggningar har jag stora krav på. Det har jag all rätt att ha. Det är dyrt och blir det fel drabbas mina kunder, kursdeltagarna. Erfarenhetsmässigt bör jag vara på plats en timme innan föreläsningen startar. Ibland är inget förberett. Det har till och med inträffat att nyckeln till konferensrummet är ”borta”. Receptionisten tittar oförstående då det någonstans har klickat i kommunikationen. För hon har ingen aning om att jag för dyra pengar hyrt en konferensanläggning med all nödvändig utrustning.

Därför bjuder jag alla konferensanläggningar på en checklista. Följande ska finnas på plats minst en timme innan föreläsningen startat:

PC-projektor
Overheadprojektor (för dom som fortfarande använder gamla overhead)
Whiteboard
Två blädderblock stativ
Pennor till whiteboard och blädderblock som gärna får fungera
PC (så att föreläsaren kan ha med mig presentationen på en pinne)
Anteckningspapper, pennor, vatten och frukt till kursdeltagarna
Vichyvatten till föreläsaren
Tre avställningsbord
Tillräckligt med stolar till kursdeltagarna
Dimmer på ljuset
Justerbara gardiner för fönster
Fungerande luftkonditionering
Förlängningssladdar
Gärna en ljudanläggning
Nödvändiga nycklar till skåp där teknisk utrustning ibland står
Möjligheten till teknisk support

Det har hänt att inget - förutom stolar och bord - av ovanstående har funnits när jag kommit på plats. Då blir jag nervös, stressad och irritabel. För om strulet drabbar kursdeltagarna kan detta aldrig skyllas på anläggningen. Dom kommer komma ihåg mig, inte anläggningen.

Det finn dom som fattat galoppen. Folkets hus i Östersund. Vilka proffs. Går inte beskriva den servicen utan jag säger WOW. Men då gjorde jag också en av de bästa föreläsningarna någonsin.

Inga kommentarer: